Get Adobe Flash player

Uurtje factuurtje


2013, het jaar waarin onder meer de kwalificatiewedstrijden voor het WK 2014 in Brazilië vurig worden voortgezet. Het jaar waarin de werkloosheid wederom oploopt. Knokken geblazen voor zowel de voetballers als de werkende bevolking. Er zal flink wat 'schenenschopperij' plaats gaan vinden op de voetbalvelden en de arbeidsmarkt. We willen allemaal de beste zijn, de concurrentie moet 'sneuvelen'...

Niet helemaal, in mijn optiek. Ik ben niet zo van het schenen schoppen. Ik gun mijn concurrenten hetzelfde als ik mezelf gun: tevreden klanten. Het is dan ook totaal niet de intentie om tegen de schenen van andere tekstschrijvers te schoppen. Scheenbeschermers zijn bij mij in de buurt niet nodig, wees gerust!

Toch heeft iedereen zijn onderscheidende factor. Me too. Iedereen zegt het juiste adres te zijn waar mensen terecht kunnen voor de diensten van een tekstschrijver. Me too. Je wilt je diensten aan de man brengen en daarom ben jij als tekstschrijver immers de beste!

Elk uurtje dat je in een dienst steekt, kost tijd en geld. Grappig is, dat ik dit wel besef maar het niet zo letterlijk neem. Mijn diensten verleen ik aan klanten, omdat ik mijn vak leuk vind. Daarom vraag ik geen extra gage voor extra correctierondes. Ik zie veelvuldig op websites van andere tekstschrijvers de woorden: één correctieronde gratis. Wow, wat een edelmoedige dienst! Dus een tweede correctieronde kost wel geld. Uurtje factuurtje...

Gaat er bij mij in. Waarom niet? Simpel voorbeeld. Stel ik laat een schutting plaatsen en heb daarvoor duizend euro budget. Ik spreek met de beste man die de schutting plaatst af dat dit me duizend euro kost. Uiteindelijk krijg ik te horen: "Ja mevrouwtje, het kostte ons wat meer tijd dan we hadden ingeschat. Deze twee uurtjes brengen we in rekening." Als je een ontevreden klant wilt, zet mij dan meteen met stip op nummer één!

a. Ik reserveer dat bedrag, misschien heb ik wel niet meer in mijn spaarpot dus waar moet ik die extra kosten in hemelsnaam van betalen?
b. Ik rekende op een schutting voor duizend euro inclusief btw. Ik rekende niet op die extra kosten. De schutting staat, mijn vertrouwen ligt ernaast in de goot!

Een goede referentie? Krijg je niet van me! Op feesten en visites krijgen mensen juist te horen hoezeer ik baal!

Daarom spreek ik van tevoren altijd een vast bedrag af met mijn opdrachtgevers. Duidelijk, transparant en eerlijk. Komen ze tijdens de opdracht op andere ideeën of willen ze versie 1 aangepast hebben, fine by me. Desnoods nog een keer én nog een keer. Kost mij extra tijd, dat wel. Die extra tijd die ik (gratis) spendeer, levert veel meer op dan de uurtjes die ik in acquisitie kan steken: een tevreden klant! De opdrachtgever blij, ik blij! Dat is toch de missie van iedere ondernemer?

Overigens, tijdens het schrijven heb ik wat gegoogeld en wat blijkt: in de IT-wereld en de advocatuur is het 'uurtje factuurtje' een hot item. Een alternatief prijsarrangement is wat het grootste deel van de klanten wil. Amen!

 

 

 


® 2010-2019 Sabine Broks Teksten
Alle rechten voorbehouden