Blogschrijver

Blogs

Social media (Twitter, Facebook, LinkedIn) bieden legio mogelijkheden om uw boodschap in een snel tempo aan veel mensen te verspreiden. Een van de meest nuttige online platforms voor een website, is een weblog. Een soort online dagboek. Als u het slim aanpakt, leg dan een link tussen een nieuwsfeit en een boodschap die u (namens uw bedrijf) uit wilt dragen. Goede weblogs trekken een vast publiek, wat leidt tot veel bezoekers op uw website. Het mes snijdt aan twee kanten:

  • Uw website wordt meer bezocht, waardoor deze ook nog eens hoger komt te staan in de ranking.
  • U kunt direct veel publiek bereiken met uw boodschap. U hebt dus free publicity voor uw onderneming.

U hebt uiteraard een boodschap die u uit wilt dragen en een visie. Samen met u ga ik aan de hand hiervan een opzet voor een blog bedenken. Gekoppeld aan een nieuwsfeit dat bezoekers trekt. Uiteindelijk hebt u een weblog op uw website, die behalve het bereiken van meerdere bezoekers, tevens uw visie en boodschap op een wervende manier aan de man brengt.

Blog herschreven voor Bob Willems ☆ Internet Visionary ☆.

Bob Willems

110% fast, 50% (un)believable: Fast and furious

Alles valt en staat tegenwoordig met sociale media. Dit communicatiemiddel is handig, snel en gemakkelijk toepasbaar. Vandaag de dag is het dé manier om veel mensen in korte tijd te bereiken. Fast and furious...

Social media zijn dé ideale way to connect voor bedrijven, particulieren en politici. Kijk maar naar Barak Obama. Zijn campagne destijds was overduidelijk doorspekt met social media. Niet dat de beste man zelf iedere tweet en blog verzorgde; een team van adviseurs, bedrijven en veel vrijwilligers deden dat voor hem. En met succes; het Amerikaanse volk kreeg het gevoel dat de verkiezingskandidaat zelf achter de computer c.q. Blackberry zat en de knopjes bediende. Obama leek dichtbij en Obama won! Lekker transparant, snelle informatievergaring; daar houdt men ‘nowadays’ van. Sociale media zoals YouTube, Twitter en weblogs spelen net als zoekmotoren, een steeds belangrijkere rol in de informatiegaring.

Keerzijde
Info moet simpelweg in deze moderne tijden zo snel en gemakkelijk mogelijk gevonden worden. De keerzijde van de medaille glimt echter ook vervaarlijk, want de geloofwaardigheid wordt door deze onmiskenbare trend te vaak met een korreltje zout genomen. Snel iets opzoeken lijkt hand in hand te gaan met ‘niet meer even de tijd nemen om de geloofwaardigheid te checken’.
Zo doen ook journalisten (de brengers van het ‘ware nieuws') en bloggers steeds vaker beroep op de sociale media. Het gebeurt daarbij niet zelden dat ‘kwaliteits’media en journalisten daarbij serieus de bal misslaan en nieuwsberichten schrijven op basis van één simpele tweet, zoals verschillende recente voorbeelden hebben aangetoond.
De Nederlandse journalist Bert Brussen nam onlangs een bedreigende tweet richting een Nederlandse veelbesproken politicus over
op Twitter. Het bericht kwam weliswaar niet van Brussen, maar hij kan zich wel op het politiebureau verantwoorden.

Gratis pinnen
Twitter heeft macht. Zo kreeg er iemand onlangs lucht van een storing bij een grote bank. De landelijke processor begaf het om 19.30 uur, waardoor er geen zich was op het saldo van de klanten. Daardoor konden mensen ‘gratis pinnen’. Via Twitter werd dit heuglijke nieuwtje verspreid en binnen no time stonden rijen dik bij de pinautomaten van de betreffende geldverstrekker. Uiteindelijk was het tweet-gossip…
Evenals dat er een tweet rondging over het feit dat er een extra nieuwsuitzending op televisie werd uitgezonden omtrent het plotselinge aftreden van de Nederlandse koningin. Tweet-nonsens…
En de heibel die Carglass over zich heen kreeg. Jongens uitten hun commentaar op de vervelende reclames van de glasreparateur en kregen zogenaamd daarop een dreigbericht om te stoppen…met alle gevolgen nadien. Alom, tweetpraat…

Vervuiling
En zo zijn er reeds veel meer voorbeelden te noemen van inconsequent gebruik van de sociale media. Het niet correct gebruiken van informatie. Het gebruik van bronnen, zonder te checken of deze wel kloppen. Wat moeten we nu nog geloven? Vervuiling slaat snel toe bij populaire trends, daar moet je simpelweg rekening mee houden...
Daarentegen: nieuws is nieuws. Goedschiks of kwaadschiks, bekendheid is nu eenmaal belangrijk. En snel info verkrijgen is populairder dan uren in achtergrondinformatie neuzen en naslagwerken in de bibliotheek raadplegen. Tijd is geld en men is nu eenmaal dol op centen.
Voor politieke partijen en bedrijven is deze trend dan ook goed nieuws: ze weten nu zeker dat investeren in outsourcing om te bloggen, te tweeten en aan hun SEO en online PR te werken om in de “media” te komen zeker een positieve return on investment zal geven.

Blog herschreven voor Bob Willems ☆ Internet Visionary ☆.

Bob Willems

"Iedere stelling die we begrijpen, moet volledig samengesteld zijn uit delen waarvan we in kennis gesteld zijn." Bertrand Russell (Engelse filosoof en wiskundige)

Twittergedrag vastleggen in een mission statement: de stap naar effectiviteit

Twitteren is evenals de dagelijkse temperaturen, momenteel ‘hot’. Het sociale netwerk is een combinatie tussen webloggen en instant messaging. Men noemt twitteren ook wel microblogging. Een super medium om korte berichten zo snel mogelijk aan veel mensen over te brengen. We houden nu eenmaal van optimale snelheid van informatie. Met name ideaal voor de zakelijke wereld, bijvoorbeeld als men wil laten weten dat er vacatures open staan of het netwerk op de hoogte wil stellen van een significante vernieuwing binnen het bedrijf.

Onder de knie
Klinkt allemaal erg simpel, snel en perfect. Toch moet je de kunst van het twitteren en het posten van tweets onder de knie hebben. Want evenals bij schrijftaal in brieven en e-mails, loert het gevaar op een verkeerde interpretatie van de ontvangers. Vooral als het, zoals Twitter betaamt, om maximaal 140 leestekens gaat per tweet. Dit komt omdat berichten vaak kort en bondig zijn, zonder emoties, intonaties en toelichting. Verwijzingen via een verkorte URL zijn dan ook aan te raden. Kortom, houd het bericht kort, maar verdiep de inhoud door een doorklik-functie in de summiere tekst te verwerken. Zo kunnen de ontvangers op een gemakkelijke, snelle manier gerichte en relevante informatie, video, audio en foto’s omtrent het onderwerp vinden.
Daarbij is social media nog zo nieuw, dat hele generaties ermee aan het experimenteren zijn.
Het bedrijfsleven in eerste plaats, is zoekende naar de juiste functionaliteiten voor social media.

Be ware of tweets

LinkedIn is namelijk een zeer populair ‘digitaal cv’. Erg handig snufje om snel je curriculum te verspreiden. Maar potentiële werkgevers kunnen tevens tegenwoordig gemakkelijker bij jouw privégegevens, bijvoorbeeld via Facebook en Twitter. I just say, be ware! Want de ‘Big tweetBrothers’ are watching you!
Je bent getagd op 1 of andere fuif: met je broek aan je enkels of met een joint als een baseball bat in je mond ..... Hup, één tweet legt jouw nachtelijke escapade vast en daar ga je! Leg dan maar uit hoe professioneel je de zaak gaat runnen en je een rolmodel voor je medewerkers dient te zijn!
En hoe meer vrienden, kennisjes, oud-klasgenoten en via-via’s je in je contactenlijst hebt, des te groter de kans dat jouw schaduwzijde open en bloot op straat, ofwel de digitale snelweg, komt te liggen. Kickten voorheen de fervente Facebookers en Twitteraars op het ‘statussymbool’ veel vrienden, nu lijkt de trend defriending steeds meer popi te worden. Selectief je volgers en vrienden bepalen. Kan soelaas bieden. Evenals goede afspraken maken met medewerkers, zoals middels een mission statement.

Mission statement afstoffen
De meeste bedrijven hebben nog wel een mission statement aan de muur hangen. Een korte omschrijving van nog na te streven doelen. Het is elke dag weer een prachtige gelegenheid om deze af te stoffen en bij te werken.
Het is geen onnodige luxe om voor sociale media een mission statement te maken. Want ieder bewandelt zijn eigen pad wat social media betreft. Waar liggen de grenzen?In het mission statement neem je de volgende zaken mee.
Je spreekt af en legt vast dat medewerkers zowel bedrijfsmatig als privé alleen maar positieve bijdrages leveren op social media inzake collega's, relaties, klanten, belanghebbenden en de eigen organisatie. Dat bedenkelijke, vertrouwelijke, kwetsende, politieke en overige belangrijke zaken op geen enkele manier met de eigen organisatie in verbinding worden gebracht. Medewerkers hebben alle recht om lekker actief social media te bedrijven maar niet ten koste van hun eigen productiviteit of die van anderen. Zo leert men de kunst van het effectief twitteren en dat kan rendement opleveren voor het bedrijf en je kunt bovendien zaterdagavond zonder schrik op stap.

Blog geschreven voor Debrouwer Consulting.

HR beleid onmisbaar

HR staat! Niet voor niets schaffen mensen een HR-ketel aan. Vanwege het Hoog Rendement. Twee woorden die de functie en het doel van de ketel versterken: hoog rendement leveren zodat de eigenaar geld bespaart.

Klik hier voor de volledige blog